Här är försiktighetsåtgärder från
Järvsöbacken säsongen 2020/2021

Järvsöbacken har en produkt där själva basen är att vara aktiv ute i den friska luften i skidbacken – vi har bra förutsättningar och gott om plats på berget. Alla arbetar för att skapa de bästa förutsättningarna för en trygg vintersäsong både för gäster, personal och lokalsamhälle.

Järvsö och Järvsöbacken gör flera anpassningar i skidanläggningen och i våra boenden. Vi arbetar med att i så hög utsträckning som möjligt göra förhandsbokningar av boende, skipass, utrustning och aktiviteter för att kunna planera och förbereda ankomsterna på bästa sätt.
Vi följer och förhåller oss till riktlinjerna från Folkhälsomyndigheten och bevakar händelseutvecklingen löpande.

Det korta avståndet till Mälardalen, där vi har flest besökare från, kan vid händelse av att någon skulle bli sjuk också möjlighet att ta sig hem på relativt kort tid.

Allmänt inför er vistelse

  • Klä er för årstiden! I år kommer våra köer till skidhyra och skipassförsäljning ske mestadels utomhus.
  • Vi erbjuder utökade öppettider för skiduthyrning och skipassförsäljning under våra högtrycksdagar för att minska köerna. Se våra öppettider här.
  • Planera när ni ska komma! Se vår besöksstatistik nedan (heatmaps).
  • Vi uppmanar till att hålla minst en stavlängds avstånd på plats och stanna hemma om man är sjuk.
  • De dagar då vi har mycket besökare kommer vi att ha värdar på plats utomhus för att guida er rätt.

Tid och datum då det är mest besökare i Järvsöbacken

Heatmaps över hur besökarantalet ser ut historiskt sett i Järvsöbackens liftar. Här kan du planera ditt besök.

Vad händer om…

till exempel någon i sällskapet blir sjuk innan resan?

  • Du kan känna dig helt trygg – Järvsöbacken har generösa avbokningsvillkor! Läs våra bokningsvillkor här.
  • Skipass, skidhyra och skidskola kan du alltid ändra eller avboka upp till 24 timmar innan ankomst, och få bokningen återbetald med avdrag för en administrativ avgift på 200kr.
  • Har du funderingar kring ditt köp av säsongskort är du välkommen att ringa oss på 0651-415 50 eller läs mer här.

Trygga skidanläggningar

Här följer några exempel på försiktighetsåtgärder som vi genomfört:

Lift och pist

  • Vi anpassar våra liftköer för att erbjuda mer utrymme. Vi uppmanar till att hålla minst en stavlängds avstånd.
  • För att undvika och minska köbildning körs liftarna med full kapacitet. Tomma platser mellan eller bredvid sällskap och familjer erbjuds för dem som önskar.
  • De som ber om hjälp med knapplift eller T-krok kommer att få det.

Reception &
skipassförsäljning

  • Du kan ladda ditt skipass via vår hemsida och ge dig direkt ut i backarna. Du måste då ha själva plastkortet på dig som vanligt. Det går också bra att köpa chipkorten på plats hos oss, men vi ber då att en i sällskapet kommer in till oss så långt det är möjligt.
  • Vi anpassar vår reception och shop för att alla ska kunna hålla avstånd.

Vi rekommenderar att du förbokar online!

Värmestugor &
restauranger

  • Vi öppnar ytterligare en till värmestuga och anpassar samtidigt våra sittplatser i övriga värmestugor.
  • Vi förbereder fler grillplatser runt om på berget.
  • Alla restauranger i backarna följer Folkhälsomyndigetens föreskrifter och allmänna råd.

Skidhyra & shop

  • Vi anpassar våra skidhyror och shopar för att alla ska kunna hålla avstånd.

Vi rekommenderar förbokning online!

Skidskola

  • All undervisning sker som vanligt utomhus. Kom klädd efter väder, vi är ute hela lektionspasset.
  • Vi begränsar till en förälder som hämtar och lämnar vid våra samlingsplatser.

Boende

  • Ökat och sett över rutinerna kring städning av boenden.

Destination Järvsö

För er som bokat boende via Destination Järvsö
Med Boka Tryggt-försäkring får du ett förbättrat avbeställningsskydd på din bokning för att ge dig som gäst en ökad trygghet när du bokar din semester i Järvsö.

Läs mer här!

Om du blir sjuk…

Viktigt är också att du som gäst funderar på hur du kan ta dig hem om du blir sjuk.
Gäster som bor eller ska avresa anmäler att de är förkylda med feber/misstänkt Corona:
Vi ber då gästen att kontakta 1177 som kan rekommendera karantän eller hemresa i egen bil till hemort.

Vi kommer sedan att se till att sanera boendet inför nästa ankommande gäst.

FHM

Vi följer noga utvecklingen och förhåller oss till myndigheternas beslut och rekommendationer.
Våra försiktighetsåtgärder planerar vi att genomföra utifrån hur situationen ser ut just nu, men kan komma att ändras löpande.

SLAO

Branschorganisationen SLAO har också tagit fram rekommendationer till svenska skidanläggningar med anledning av Coronaviruset. Detta kan man läsa mer om på www.slao.se/ detta är rekommendationer som vi också följer.