Skidåkning sedan 1937

Ur Ljusdals Posten år 1937:

Järvsö slalombacke är den nyaste och största i Sverige och har en längd av hela 900 meter med en fallhöjd av 180 meter — alltså fullt internationell.
Invigningen kommer att verkställas av Skidfrämjandets representant, major Lidén.
Bland deltagare i inbjudningsloppet märks eliten av landets slalomåkare såsom Hans Hansson, Sixten Isberg och Erland Larsson, åre Slalomklubb, Ulf Staverfelt, S. Liljedahl, G. Engman och Kurt Ernow, Östersunds Slalomklubb, R. Persson, Frösö IF, B. Persson, IFK Östersund, Wallner, Sundsvall o.s.v.
Tävlingarna kommer att filmas av AB Kinocentralen Stockholm.
En högtalaranläggning meddelar alla resultat samt underhåller med musik.

1936

Erik Hanson var mannen som byggde slalombacken på Öjeberget. Han hade varit i Östersund och tittat på Sveriges allra första slalombacke och tyckte att det såg ut att vara en god idé. Han tog med sig sina planer hem till Järvsö och började förverkliga dem. Skogshuggare hjälptes åt att såga ned skogen på bergssluttningen, för hand, och stora hästar drog fram det tunga virket. Sporten var ny och Öjebacken blev en av landets första skidbackar. Initiativtagaren Erik Hansons son Jon-Erik Hansson minns tillbaka.
– Farfar Jon höll invigningstalet. Jag var fyra år, säger Jon-Erik Hanson

1937

21 mars 1937. Precis klockan 13 öppnades högtidligheterna av kommunalnämndens ordförande i Järvsö, Herr Jon Hanson. Öjebacken förklarades invigd. Tillströmmningen av motorfordon var enorm och statspolis och ordningsmän hade styvt arbete att kunna parkera de över 200 automobilerna och ett stort antal bussar. Första starten av tävlingen Järvsöslalom gick av stapeln och lockade svenska eliten i form av Hasse Hansson och systrarna Maj och Britt Nilsson. Folk vallfärdade från när och fjärran för att titta på tävlingarna som sedan körts varje år.

För vissa gick det lite väl fort när de skulle upp till premiären.

1940

Slalombacken blev populär. 1940 hölls SM-tävlingar i backen och dem minns Jon-Erik väl. Han fick vara med och trampa backarna. Olle Arvidsson var också med under tävlingarna, blott fem år gammal. Hans pappa var biträdande banchef under SM. Så fort Olle kunde hantera skidorna  började han själv åka i backen. När snön lade sig som ett täcke var lycka fullkomlig för många. Inga bilar, liftar eller pistmaskiner fanns.  Man tog sina skidor på axeln och gick upp från byn och upp genom backen. Väl på plats ställde sig åkare på rad och började trampa upp för backen för att packa snön.

1957

Första liften byggs och det är hela två byglar uppsatta där man får plats med fem personer på varje. Poletter till liften köptes nere på taxistationen i byn.

”Det var tungt att trampa upp för backen och de hann åka max tio åk på en hel dag. Men vad gjorde väl det? 1957 byggdes liften som bestod av byglar att hålla i. Poletter fanns att köpa vid taxistationen. Man stoppade i sin polett, drog i ett handtag och väntade några sekunder och då hoppade liften igång. På en bygel kunde man åka två personer, sen blev det fyra personer. När ena var på väg upp var den andra på väg ned och det gick långsamt. Men vi slapp trampa upp.”
Olle Arvidsson

1967

Liften byggs ut och får den form den har idag vid Skolbacken. Det är fortfarande bara en nedfart.

1984

Bolaget Järvsö Fritid AB bildas och Dick Helander anställdes som VD. Jon-Erik Hansson var styrelseordförande och tillsammans samlade de ihop över en miljon kronor i aktiekaptial för att utveckla skidbacken. Hårt arbete låg framför dem men hösten 1984 återinvigdes backen nu med tre liftar. Och invigningen blev en ”som en nobelfest fast med pjäxor”. Barbro ”Lill-Babs” Svensson deltog och inte ett öga var torrt. I gamla tidningsurklipp från VeckoRevyn står att läsa:

”Stämningsfullt sköts det salut med snökanonerna. Galamiddagen var på Järvsöbadens hotell och pensionat. De fyra systrarna som driver stället, serverade en middag som får maten på vissa guldkrogar i Stockholm att smaka gatukök”. Politiker höll brandtal och öste beröm över bygden och sen blev det partaj i hela byn och anrika Järvsöbaden genomgick förvandling. ”Taxin hade smitit för att hämta folk i Hygge så det blev till att gå hem till Järvsöbaden. Hotellet hade vuxit ut till ett veritabelt Sodom och Gomorra. Mellersta Hälsinglands Café Opera. Alla var där, och de som inte var där skulle in. Här var det hålligång på alla plan kan man tänka sej. Tjo, tjim och äktenskapsbrott. Det gamla huset skakade.
– Aldrig mer igen, mumlade en av de fyra systrarna som dukade fram frukost klockan fem på morgonen…”
Veckorevyn, 1984.

Där i mitten på 80-talet bytte backen namn från Öjebacken till nuvarande Järvsöbacken. 20 000 personer besökte anläggningen och affärerna blomstrade. Byn började åter leva och företagen runt omkring i Järvsö gled med på framgångsvågen och började se ljust på framtiden.

1985

Västbacken byggs. Värmestuga, skid-uthyrning med mera byggs. Ny barnlift i nedre delen av skolbacken. 9 november skidpremiär i Skolbacken och sloganen ”Kanonsnö i november” kommer till användning.

Oktober 1986

En ny bilpark införskaffas till bolaget. Swaggen på bilarna var betydligt högre då än nu. Takboxen bjöd Ford på.

1986

Ny nedfart byggs igen. Den här gången är det Järvstupet som föds. Det blir även en ny lift, Västliften, i samma veva.

1988

Citatmaskinen och entreprenören Bert Karlsson är på plats i Järvsö. Han gillade satsningen på skidåkning, men var inte alls imponerad över planer på en djurpark i byn. Tänk så fel han hade…

1989

Invigning av nya ”gästhuset. Ett nytt bolag, Järvsö Alpin AB bildas. En starkare vindpust förstörde vissa delar av utbyggnaderna.

1990

En av de största satsningarna i Järvsöbackens historia. De södra nedfarterna börjar byggas. Men det ska dröja ytterligare tio år innan det går att åka skidor där.

1996

Driftbolaget går i konkurs. Ett nytt bolaget med namn Järvsöbacken AB bildas. Dick Helander tar över som VD.

2000

En av de största satsningarna på Järvsöbacken, hittills. En utbyggnad av snökanonsystemet och en sittlift byggs på den södra sidan. Det här innebär att flera nya nedfarter kan åkas och Järvsöbacken blir mer än bara en backe.

”Det känns helt otroligt att stå vid anläggningen i dag, på samma plats där man som ung trampade upp för den enda backen som fanns – man kunde då aldrig, i sin vildaste fantasi, ana att backen skulle se ut så här i framtiden. Det fanns en grusväg man knappt tog sig upp för på vintern och sen var det bara skog och åter skog utom just vid skidbacken som idag är Skolbacken.”
Olle Arvidsson

2005

Den stora satsningen på barnfamiljer fortsätter och vägen upp på berget byggs om och ett jätteområde för barnen byggs i anslutning till gästhuset på norr.

2010

Järvsö Bergscykel Park öppnar 6 juni och blir snabbt en av norra Europas mest besökta och populära ställen för downhill. Berget lever upp året runt!

2011

En till stollift byggs på syd och öppnar upp en ny topp med flera nya nedfarter. Hundratusentals gäster besöker Järvsö varje vinter.

”I vinter ser vi fram emot invigningen av nya liften och fyra sprillans nya nedfarter. Det är den enskilt största satsningen som skett sedan starten 1937. 2008 drog vi om alla vattenledningar under riksväg och järnväg ned till Ljusnan för att säkra vattentillgången till snökanonerna, det var också stort men detta är snäppet större.”
Peter Augustsson, VD, Järvsöbacken

2015

Ett nytt hotell byggs i anslutning till det södra skidområdet. Ytterligare ett steg i att göra Järvsöbacken till Sveriges bästa anläggning för familjer.

Skidanläggningen drivs av familjen Augustsson, Ann, Peter, Hugo och Måns. De bor mer ski in ski out än någon annan i Järvsö.

2018

En ny 6-stols expresslift byggs på södra sidan av berget och ersätter ”Linbana 2000” som servat skidåkare åkning på Järvsö Södra under 18 år.

2018-2019

Den nya 6-stols expressliften invigs i början på december och nu tar sig skidåkare till toppen rekordsnabbt. Liften används året om, på sommaren för downhillcyklister i Järvsö Bergscykel Park.

2023-2024

Västexpressen, vår nya 6-stols expresslift, byggs under hösten och öppnar upp för tre nya nedfarter på bergets västra sida.